دیدگاه تحلیلگران عرب درمورد خطبه های نمازجمعه

تحلیلگران جهان عرب معتقدند که سخنان روزگذشته رهبری در نماز جمعه بیانگر قدرت و اعتماد به نفس جمهوری اسلامی ایران و اجزای محور مقاومتی بود که در میدان نبرد در حال مقابله با رژیم صهیونیستی هستند. ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران به جنبش های مقاومت، پویایی تاکتیکی و راهبردی بخشیده است.

به گزارش تحریریه، تحلیلگران جهان عرب دیدگاه های گوناگون و جالبی را در مورد خطبه های نماز جمعه روز گذشته تهران و تصریح رهبری بر حمایت ایران از محور مقاومت بیان کردند. «نهاد ابوغوش» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن رام الله در یک گفت و گو با شبکه «المیادین» لبنان در تحلیل خطبه های حضرت آیت الله خامنه ای در نماز جمعه که به زبان عربی بیان شد، گفت: این خطبه آکنده از پیام های پر محتوا و صریح بود. این سخنان نشاندهنده قدرت و اعتماد به نفس بود. این خطبه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران را به رخ کشید.

دیدگاه تحلیلگران عرب زبان درمورد خطبه های نمازجمعه

وی افزود: ایران با این سخنان آیت الله خامنه ای به وظیفه دینی و انسانی خود در دفاع از مقاومت و مظلومان عمل کرد. این خطبه، نشانه وفاداری به شهدای مقاومت از جمله سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جریان حماس بود.

این تحلیلگر فلسطینی خطبه ای را که رهبری به زبان عربی بیان کردند بیانگر همگرایی و وحدت امت اسلامی دانست و تاکید کرد: در این خطبه انسان‌دوستانه، حمله و ضربه زدن به رژیم صهیونیستی به عنوان خدمت به بشریت و انسانیت قلمداد شد؛ و با اشاره به نقش و کارویژه رژیم اسرائیل و حمایت های آمریکا و غرب از آن تاکید داشت اگر حمایت های غرب نبود این رژیم یک روز هم دوام نمی آورد. در این خطبه، مشروعیت مبارزه مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی بیان شد.

نهاد ابوغوش معتقد است: شهادت سید حسن نصرالله بیشتر از قبل خواب را از چشمان رژیم صهیونیستی و آمریکا ربوده است زیرا او به یک اسطوره در تاریخ و مقاومت تبدیل شده و همه مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است. طرح سیاسی رژیم اسرائیل و خاورمیانه جدیدی که نتانیاهو از آن صحبت کرد هم با شکست روبرو خواهد شد. هر گونه تلاش نتانیاهو برای نابودی مقاومت هم راه به جایی نخواهد برد.

وی تاکید کرد: پاسخ موشکی ایران و حزب الله و عملیات شهادت طلبانه در یافا و تحولات خان یونس و غزه نشان می دهد مقاومت به مسیر خود ادامه می دهد و خسارت های سنگینی را به صفوف رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد.

دیدگاه تحلیلگران عرب زبان درمورد خطبه های نمازجمعه

نهاد ابوغوش با اشاره به سفر مسعود پزشکیان به قطر و سفر عراقچی به لبنان عنوان داشت: ایران بدون تردید وضعیت حساس منطقه را نسبت به دیگر کشورها بهتر درک کرده است. نتانیاهو هم از حمله به تاسیسات هسته ای ایران سخن به میان آورده اما مشخص است که ایران در برابر چنین اقدامی ضربه کوبنده ای به رژیم اسرائیل وارد خواهد کرد و نظامیان و تاسیسات اقتصادی این رژیم را با حملات خود نابود می کند. پیش از این ایران فقط پایگاه های نظامی و فرودگاه های اسرائیلی را هدف قرار می داد، مشخص است که دقیق بودن حمله های موشکی ایران محاسبات این رژیم را تغییر داده است.

«سامر الکرکی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی ساکن بیروت نیز اظهار داشت: سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه تهران، در شرایط حساس، استثنایی و سرنوشت سازی بیان شده است. این سخنرانی نشانه وجود اعتماد به نفس در محور مقاومت و ستون های آن یعنی جریان هایی است که در میدان نبرد در حال مقابله با رژیم صهیونیستی هستند. جمهوری اسلامی ایران به جنبش های مقاومت پویایی تاکتیکی و راهبردی بخشیده است.

دیدگاه تحلیلگران عرب زبان درمورد خطبه های نمازجمعه

وی تاکید کرد: این خطبه بیانگر انسجام محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران است. ایران شریک پیروزی های مقاومت در لبنان، فلسطین و ... به شمار می رود. اکنون پیش از انتقال به جهان چند قطبی، موازنه در منطقه به سود محور مقاومت در حال رقم خوردن است. مقاومت در لبنان و فلسطین انسجام خود را حفظ کرده و پس از شهادت سید حسن نصرالله دارای اراده معنوی بیشتری شده است تا شکست رژیم صهیونیستی را برای رسیدن به اهداف خود تضمین کند و با همین انگیزه به راه خود ادامه خواهد داد. این رژیم همانطوری که در غزه با شکست روبرو شد در لبنان هم شکست خواهد خورد.

پایان/

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =